Så gör du Windows mer lättläst


Som standard är Windowsdatorer inställda för en medelanvändare, och det passar inte alla. Men du kan lyckligtvis ändra det själv. Du kan både ändra kontrast, alltså se till att välja färger som gör skärmen lättare att läsa. Det går även att justera textens storlek. Genom att göra detta ändras all text på din dator, till exempel i menyer och dialogrutor.

Tänk också på att många program har egna möjligheter att förstora texten. I Word och andra Office-program kan du välja Visa, Zooma för att ändra visningsstorleken. I webbläsare som Windows Edge och Google Chrome gör du det genom att klicka på inställningsknappen till höger och välja Zooma. Det här är en smidig lösning för tillfälliga problem.


1. Öppna Hjälpmedel

Klicka på Start-knappen (längst ned till vänster) och välj Inställningar. Gå till Hjälpmedel. Här samlas en rad verktyg som är anpassade för olika typer av funktionsnedsättningar, exempelvis när det gäller syn och hörsel.


2. Öka kontrasten

Klicka på Högkontrast i vänstermenyn. Under Välj ett tema väljer du det alternativ som passar dig bäst. Du kan exempelvis använda svart eller vit bakgrund. När du klickar på ett alternativ visas ett exempel.
Bekräfta med Verkställ.


3. Hitta musen

Har du svårt att se musmarkören? Du kan välja att förstora den och ändra färg genom att klicka på Inställningar, Hjälpmedel, Storlek för markör & pekare. Testa dig fram och välj de alternativ som passar dig bäst.


4. Aktivera förstoringsglaset…

Ett annat verktyg är Förstoringsglaset, som förstorar det du ser på skärmen. Klicka på Inställningar, Hjälpmedel, Förstoringsglaset och slå på funktionen med översta reglaget. Du kan också starta det automatiskt och göra andra inställningar.


5. …och använd det

För att förstora skärmen klickar du på knappen + och du återgår med -. Klicka på Vyer för att välja om hela skärmen ska förstoras, eller bara en liten del. När du inte använder förstoringsglaset döljs det, men du aktiverar med ett klick.


6. Ändra storlek

Du kan även klicka på Inställningar, System, Visningsinställningar. Här kan du välja Ändra storlek för text, appar och andra objekt. Genom att flytta reglaget till höger förstorar du texten – vilket kan göra det lättare att läsa.


Förstora texten i mobilen

Det är inte bara i datorn som man kan ha problem att se texten. Det här kan förstås bli ännu mer problematiskt på de små skärmar vi har på våra mobiler och surfplattor. Lyckligtvis går det att förstora texten även här.
I detta exempel används en Oneplus 5 med Android 8, men upplägget kan vara lite annorlunda i din mobil.

1. Öppna Inställningar och bläddra dig ned till Skärm.
2. Klicka på Textstorlek. Med reglaget kan du växla från Liten till Störst.










WebbUgglan.se